Informatiekwaliteit

shapeimage_24

Informatiekwaliteit en subjectieve waarheden

Recent ben ik aanwezig geweest bij een start-up meeting van mensen die zich druk maken over het vraagstuk van Informatiekwaliteit. Maatschappelijk gezien worden we steeds afhankelijker van informatie en daarmee ook van de kwaliteit van informatie.

Iedere normale sterveling gaat er natuurlijk vanuit dat informatie uit geautomatiseerde systemen juist is. Maar intussen weten we beter.

Hoewel de overheid veel heeft geïnvesteerd in basisregistraties met het oogmerk daarmee ‘juiste’ informatie ter beschikking te hebben, is de betrouwbaarheid van de gegevens niet gegarandeerd. Als illustratie twee voorbeelden:

  1. In de GBA staan al uw en mijn gegevens over NAW geregistreerd. Om allerlei redenen is ongeveer 10% van die informatie niet juist. Sommige mensen melden wijzigingen te laat, maar anderen hebben er belang bij fout geregistreerd te zijn.
    Gebruikende instanties moeten gesignaleerde fouten terugmelden. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse Politie, die raadpleegt ongeveer 50.000 keer per dag het GBA. Terugmelden zou dus tot 5000 correctieverzoeken leiden. Stel elke correctie kost een uur, controle, wijzigen enz. Dat is ongeveer 3 manjaar werk per dag, wie gaat dat doen? De gemeenten zijn dus niet in staat die fouten te herstellen. We hopen dus maar dat het niet te erg op zal lopen dat foutpercentage.
  2. Vroeger dachten we dat het Sofi-nummer een goede identificatie was van alle Nederlanders. Emeritus hoogleraar Grijpink riep in zijn colleges altijd al dat er geen vervuilder bestand in Nederland bestond dat het Sofi bestand. Zo zijn er gevallen bekend van mensen die meer dan 100 Sofi-nummers hadden. En in Limburg is het geval ‘beroemd’ van de ambtenaar die alle Poolse aspergestekers voor het gemak maar op een Sofi-nummer registreerde. Dat scheelde hem veel werk. We hebben nu DigiD, wie denkt dat dat beter is geregeld mag het zeggen.

Met excuses aan de overheid, ik heb daar nu eenmaal meer contacten, maar dergelijke voorbeelden zijn ook binnen het bedrijfsleven natuurlijk legio voor handen.

Extra aandacht voor het vraagstuk van informatiekwaliteit is dus zeker noodzakelijk.


Met het pinksterweekend  ben ik naar Rome geweest.
Binnen in de boog van Titus is te zien welke
krijgsbuit door de Romeinen uit Jeruzalem
is meegevoerd.