ICT in het onderwijs

shapeimage_14

Kiezen van een e-learning omgeving

Al een aantal jaren doe ik – samen met mijn collega Bas Smit – onderzoek naar de wijze waarop moderne ICT kan worden ingezet in het onderwijs. In een reeks artikelen is een link gelegd tussen leertheorieën en ondersteunende ICT omgevingen. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een tool waarmee we aan de hand van een vragenlijst proberen te achterhalen wat de visie op onderwijs is van de docent. Op basis daarvan kunnen we dan een advies uitbrengen op het gebied van leer-ondersteunende systemen.

In veel universitaire omgevingen wordt op het gebied van e-learning gebruik gemaakt van standaard systemen zoals – op onze universiteit – Blackboard. Deze systemen zijn centraal gekozen.

In ons onderzoek maken we een eerste stap naar het betrekken van de docent in dit keuze proces. We zijn ons echter uitdrukkelijk bewust van het feit dat dit een eerste stap is. Uiteindelijk zullen studenten zelf hun leeromgeving willen kiezen omdat zij als geen ander in staat zijn de vereisten aan zo een omgeving vast te kunnen stellen. Als je je als docent dan netjes gedraagt, mag je ook mee kijken. Voor docenten die zelf geen digital-native zijn is dit nu nog vaak een gruwel.


In Granada zijn de  ingangen van  gebouwen vaak weelderig uitgevoerd.
Deze foto is een portaal van een van de
gebouwen dichtbij de kathedraal.